معماری
خانه / زندگی به سبک سایت هندوانه / فواید خواب نیمروزی برای سلامت بدن

فواید خواب نیمروزی برای سلامت بدن

خواب نیمروزی برای بدن بسیار ضروری است اما متاسفانه طیف اندکی از مردم از فواید آن بهرمند میشوند و اکثر افراد از خواب نیمروزی غافل میشوند.

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ لم در رختخواب برای خواب نیمروزی چیزی بیشتر از لذت بردن است. در واقع خواب نیمروزی توانایی مغز شما را بالا می‌برد. مطالعات جدیدی در یک مجله پزشکی در آمریکا نشان داده است که خواب نیمروزی یک ساعته در روز عملکرد شناختی در بزرگسالان را بالا می‌برد و شما را باهوش تر می‌کند.

برای این تحقیق، کارشناسان از ۳۰۰۰ نفر از بزرگسالان در مورد عادت‌های خواب نیمروزی‌شان پرس و جو کردند‌ و به این نتایج شناختی رسیدند. در کل کسانی که حدوداً یک ساعت در طول روز چرت می‌زنند در مقایسه با آن‌هایی که بیشتر از ۹۰ دقیقه و کمتر از ۳۰ دقیقه خواب نیمروزی دارند، یا این استراحت وسط روز را ندارند، از عملکرد یادگیری و شناختی بهتری بر خوردارند.

دیگر فواید خواب نیمروزی

نتایج تیم تحقیقاتی نشان داد، به طور کلی کسانی که خواب نیمروزی را حذف می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که خواب وسط روز دارند، از عملکرد شناختی ضعیف‌تری برخوردارند و تفاوتی که در عملکرد ذهنی‌شان رُخ می‌دهد (می‌تواند برابر با ۵ سال افزایش سن در آن‌ها باشد). نویسندگان این تحقیق اضافه کردند که مهمترین نشانه‌های این درک شناختی در میان سالی ظاهر می‌شود.

خواب نیمروز فواید متعددی دارد: استرس را کاهش می‌دهد، حافظه، تمرکز و خلاقیت را بهبود می‌بخشد و کارکرد مغز و اعصاب را دوباره به حالت تعادل درمی‌آورد.

این اولین بررسی نیست که نشان می‌دهد خواب نیمروزی فقط یک سرگرمی محسوب نمی‌شود و یا بدتر از آن عادتی مختص افراد تنبل است. محققان دانشگاه هاروارد پی بردند که خواب نیمروزی باعث می‌شود تا افراد مشکلات خود را راحت تر حل کنند و علاوه بر آن باعث افزایش حافظه و خلاقیت فکری می‌شود. علاوه بر آن خواب نیمروزی به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را از جزئیات بیرونی جدا کنند و توانایی ما را برای ارتباط برقرار کردن بین کلماتی که مرتبط به هم‌ نیستند را بالا می‌برد.

اگر قصد چرت زدن وسط روز را دارید، به این مسئله هم‌ توجه کنید که در خواب شبانه شما اختلالی ایجاد نشود. موسسه بین‌المللی خواب پیشنهاد می‌کند که یک چرت بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای برای هوشیاری حافظه‌ی کوتاه مدت شما مناسب است و مزایای چشم‌ گیری را بدون اینکه احساس کسلی و خستگی ناشی از خواب را داشته باشید، برای شما فراهم‌ می‌کند.

همچنین تحقیقات دیگری  نشان می‌دهد که خواب بعد از ظهر به کارکرد حافظه بلندمدت نیز کمک می‌کند پس یک جای راحت و آرام و تاریک را برای دراز کشیدن که بدون سرو صدا و هر چیزی که باعث حواس پرتی شما باشد، پیدا کنید.

از خواب نیمروزی در اوایل روز یا نزدیک به زمان خواب شبانه پرهیز کنید.

طبق گفته‌های موسسه بین‌المللی خواب، چرت زدن علاوه بر مزایایی که برای ذهن ما دارد، فواید روانی مهمی نیز دارد. خواب نیمروزی یک فراغت کوچک به نظر می‌آید و برای بدن و ذهن آرامش و تازگی (توانمندی دوباره) به همراه دارد. محققان دانشگاه هاروارد یادآور شدند که اگر دائماً در طول روز احساس خواب آلودگی دارید یا دچار اختلالات خواب در شب هستید، حتماً با پزشکتان ملاقات کنید.

در هر سنی، اختلالات خواب، خستگی و کسالت در طول روز و تمایل به چرت زدن‌های طولانی از جمله موضوعاتی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. البته باید توجه داشته باشید که خواب روز به هیچ عنوان جای خواب شب را نمی‌گیرد.

این مطلب در سایت “آلامتو”  منتشر شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *