معماری
خانه / خودرو و خودران / دوئل سوزوکی XBee و رنو کوئید

دوئل سوزوکی XBee و رنو کوئید

با عرض تبریک سال نو خدمت شما مخاطبین عزیز، در نخستین روز از سال 1397 با قسمت دیگری از دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال در خدمت شما هستیم که به گروه کراس‌اوورهای کوچک اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه فیات پاندا کراس و سوزوکی ایگنس در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت درمجموع تعداد 1173 رأی به ثبت رسیده است که ایگنس توانست با دریافت 827 عدد از آن‌ها و کسب 70 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که پاندا موفق به دریافت 346 رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه کراس‌اوورهای کوچک، یکی دیگر از نمایندگان سوزوکی در این کلاس یعنی XBee در برابر رنو کوئید قرار گرفته است.

سوزوکی ایگنس

فیات پاندا کراس

هوندا WR-V

فولکس‌واگن کراس فاکس

سوزوکی ایگنس

؟

داچیا ساندرو استپ‌وی

فورد کا اکتیو

سوزوکی XBee

رنو کوئید

؟

؟

سوزوکی XBee

کی کارها خودروهای بسیار کوچک و کم‌توانی هستند که توسط خودروسازان ژاپنی صرفاً برای عرضه در بازار داخلی این کشور تولید می‌شوند و در ژاپن بسیار محبوب و پرفروش هستند. این خودروهای کوچک در انواع مختلفی از هاچ‌بک و پیکاپ گرفته تا کوپه و کراس‌اوور تولید می‌شوند. دراین‌بین سوزوکی بیشترین سهم بازار کی کارها را در اختیار دارد و انواع مختلفی از این ماشین‌ها را تولید می‌کند. این شرکت از دسامبر سال 2013 کی کار کراس‌اووری بنام هاستلر را به بازار عرضه کرد که به‌سرعت به یکی از پرفروش‌ترین کی کارهای بازار ژاپن تبدیل شد. هاستلر کراس‌اووری بسیار کوچک با ظاهری جعبه‌ای شکل است. سپس سوزوکی در نمایشگاه توکیوی 2017 کراس‌اوور کوچک جدیدی بنام XBee را معرفی کرد که بر اساس هاستلر ساخته شده است. این کراس‌اوور جدید در ظاهر کاملاً نشان می‌دهد که بر اساس هاستلر ساخته شده و همچنان فرم جعبه‌ای شکل و همین‌طور چراغ‌های دایره‌ای جلوی خود را حفظ کرده اما بااین‌حال با اعمال تغییراتی از هاستلر متمایز شده است. همچنین طول XBee نیز با افزایش قابل‌توجهی نسبت به هاستلر به 3.76 متر رسیده و بنابراین از کلاس کی کارها خارج شده است چراکه طول کی کارها باید کمتر از 3.40 متر باشد. با توجه به اینکه XBee از کلاس کی کار خارج شده است، دست سوزوکی را برای ارائهٔ پیشرانهٔ قدرتمندتر از هاستلر باز گذاشته و بنابراین بجای موتور 660 سی‌سی هاستلر، برای آن موتور 1 لیتری سه سیلندر توربوی آشنای خود را در نظر گرفته شده که 100 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو در حالت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. برای XBee سیستم هیبریدی خفیف سوزوکی هم ارائه شده است.

رنو کوئید

رنو در ماه می سال 2017 کراس‌اوور ارزان‌قیمتی با نام کوئید را برای بازار هند رونمایی نمود. کوئید اولین خودرویی محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم جدید CMF-A گروه رنو-نیسان ساخته شده است. بعداً از همین پلت‌فرم در داتسون ردی‌گو هم استفاده شد. کوئید در ابتدا با یک پیشرانهٔ 800 سی‌سی سه سیلندر در هند عرضه گردید که 54 اسب بخار قدرت و 72 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. رنو اما علاوه بر هند، تصمیم داشت کوئید را در بازار برزیل هم عرضه کند اما پس از عملکرد بسیار ضعیف آن در آزمون‌ها تصادف، سازندهٔ فرانسوی تغییرات سنگینی را در این کراس‌اوور کوچک و ارزان‌قیمت اعمال کرد. این تغییرات به‌منظور افزایش ایمنی در کوئید اعمال شد و افزایش وزن را هم برای آن به همراه داشته است (حدود 90 کیلوگرم)؛ اما علاوه بر این تغییرات، رنو برای کوئید در بازار برزیل، یک پیشرانهٔ قوی‌تر 1 لیتری سه سیلندر را ارائه کرد که البته بعداً این پیشرانه در هند هم ارائه شد. این موتور 67 اسب بخار قدرت و 91 نیوتن متر گشتاور دارد که برای انتقال این نیرو علاوه بر گیربکس پنج سرعتهٔ دستی سابق، یک گیربکس پنج سرعتهٔ AMT هم ارائه شده است. البته قیمت نسخهٔ برزیلی کوئید نیز به میزان قابل‌توجهی از نسخهٔ هندی آن بیشتر است. تولید نسخهٔ برزیلی این کراس‌اوور کوچک فرانسوی از سال 2017 توسط شعبهٔ برزیلی رنو آغاز شد. همچنین چند وقتی است که اخباری در رابطه با عرضهٔ رنو کوئید در کشورمان مطرح شده و گفته شده است که در ایران هم نسخهٔ برزیلی کوئید با پیشرانهٔ قوی‌تر 1 لیتری عرضه خواهد شد. در این دوئل نیز به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی، نسخۀ برزیلی کوئید را با پیشرانهٔ 1 لیتری و گیربکس اتوماتیک انتخاب کرده‌ایم.

مقایسه مشخصات فنی

سوزوکی XBee

رنو کوئید

پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر 1 لیتری 3 سیلندر
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت 100 اسب بخار 67 اسب بخار
گشتاور 150 نیوتن متر 91 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 5 سرعته AMT
محور محرک جلو/چهارچرخ جلو
حداکثر سرعت 145 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 4.5 لیتر (ترکیبی) 5.4 (ترکیبی)
طول 3.76 متر 3.68 متر
فاصلهٔ محوری 2.43 متر 2.42 متر
وزن 790 کیلوگرم
قیمت پایه 15,600 دلار 9,000 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

Take Our Poll

Let’s block ads! (Why?)

برای مطالعه ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *