معماری
خانه / خودرو و خودران / جنگ هاچبک‌های داغ: هیوندای i30 N در برابر هوندا سیویک تایپ R

جنگ هاچبک‌های داغ: هیوندای i30 N در برابر هوندا سیویک تایپ R

ما اولین خودروی پرفورمنس هیوندای را در برابر قهرمان نام‌آشنای هوندا قرار داده‌ایم. آیا i30 N می‌تواند سیویک تایپ R را شکست دهد؟!

هیوندای i30 N در برابر هوندا سیویک تایپ R
شاید هیوندای به عنوان سازنده محصولات پرفورمنس شناخته نشده باشد اما در سالیان گذشته برخی موفقیت‌ها را در رالی‌های جهانی به دست آورده است.


و به تازگی اولین هاچبک داغ این کمپانی یعنی i30 N پرفورمنس عرضه شده است. ما این خودرو را با یکی از محبوب‌ترین هاچبک های 5 درب جهان یعنی هوندا سیویک تایپ R روبرو کرده‌ایم تا ببینیم هیوندای چه در چنته دارد.


هیوندای i30 N بخشی از برنامه این خودروساز برای رقابت با استخوان ترکانده‌های این کلاس می‌باشد. هوندا انتخاب مورد علاقه ما در این کلاس بوده زیرا ترکیب فوق‌العاده‌ای از چابکی، سرعت در خط مستقیم و استفاده روزمره را ارائه می‌کند.


اگر یک تازه‌وارد بخواهد به رده‌های بالایی کلاس خود برسد باید از سد هوندا بگذرد. با تجربه‌ای چند ده ساله که پشت سر سیویک وجود دارد، آیا هیوندای موفق خواهد شد؟

  • شاخ‌به‌شاخ

هوندا سیویک تایپ R GT

هیوندای i30 N پرفورمنس

مدل

32995

27995 قیمت (پوند)
4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری توربو

پیشرانه

315/400

271/378 قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

گیربکس

5.9 ثانیه/272

6.5 ثانیه/250 کیلومتر در ساعت شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت/حداکثر سرعت
9 9.6

مصرف سوخت

رنگ بدنه متالیک (525 پوند)

رنگ بدنه آبی (585 پوند)، پکیج زمستانی (300 پوند)

آپشن ها

  • هوندا سیویک تایپ R

نقاط قوت: هندلینگ تیز، پیشرانه قدرتمند، کاربردی بودن فوق‌العاده، سیستم تعلیق فوق‌العاده

نقاط ضعف: قیمت بیشتر، تجهیزات کمتر نسبت به i30 N، کاربری سخت‌تر سیستم اطلاعات سرگرمی

هوندا سیویک تایپ R در دنیای هاچبک های داغ به خوبی تثبیت شده است و جدیدترین نسل این خودرو بی‌شک بهترین نسخه تاریخ سیویک می‌باشد.


شاید دل برخی افراد برای پیشرانه VTEC موجود در نسل‌های پیشین تنگ شده باشد اما پیشرانه 2 لیتری توربوی کنونی قدرت و گشتاور 316 اسبی و 400 نیوتون متری داشته و پرفورمنس آن فوق‌العاده است.


در بحث شتاب این خودرو شش‌دهم ثانیه سریع‌تر از هیوندای بوده اما هر دو خودرو با توجه به سطح لغزنده زمین پرفورمنس فوق‌العاده‌ای داشتند.


البته چیزی که واقعاً ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد شتاب گیری بین دنده‌ای فوق‌العاده سیویک است به لطف گیربکس خیال‌انگیز و گشتاور بالا ایجاد می‌شود. هیوندای در این بخش فاصله زیادی با حریف ژاپنی کارکشته خود دارد.


صدای اگزوز سیویک به اندازه i30 N خوب نیست اما پیشرانه کاراکتر هیجان‌انگیزی دارد. گشتاور قوی پیشرانه که در دورهای میانی ایجاد می‌شود کشش باورنکردنی‌ای ایجاد کرده و ماهیت مشتاق این قلب آهنین باعث می‌شود در چشم به هم زدنی ردلاین را لمس کنید.

بهترین عملکرد سیویک تایپ R در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای است، جایی که از هیوندای i30 N پیش می‌افتد.


توانایی‌های هوندا تنها به خط مستقیم محدود نمی‌شود زیرا در سر پیچ‌هاست که عملکرد مثال‌زدنی دیفرانسیل لغزش محدود آشکار می‌شود. کارایی این سیستم فوق‌العاده است. عبور از پیچ‌ها با این خودروی دیفرانسیل جلو به‌صورت استثنایی صورت می‌گیرد. دیفرانسیل هیوندای هم تأثیر مشابهی دارد اما به اندازه هوندا گیرا نبوده و قدرت بیشتر ژاپنی خوش‌ترکیب مسابقه هیجان بیشتری ایجاد می‌کند. فرمان تایپ R ارتباطی‌تر از i30 N بوده و در هر حالی هیجان‌انگیز می‌باشد.

دامپرهای تطبیقی هوندا را می‌توان در حالت‌های کامفورت، اسپورت و R پلاس تنظیم کرد. هیوندای از این نظر گزینه‌های بیشتری دارد اما تنظیمات اسپورت استاندارد سیویک برای رانندگی سریع کافی هستند زیرا تکان‌های بدنه به حدی کم هستند که نیازی به استفاده از حالت اسپورت تر R پلاس احساس نمی‌شود. این حالت R پلاس برای استفاده در پیست طراحی شده و باعث می‌شود سیویک به یک خودروی تورینگ ماجراجو بدل شود.

حالت راحت نسل فعلی تایپ R در مقایسه با نسل پیشین پایدارتر بوده و بنابراین برای استفاده روزانه مناسب‌تر است اما همچنان سفت‌تر از سواری نرم‌تر i30 N احساس می‌شود. هیچ‌یک از دو خودرو لوکس نیستند اما سیویک در کل برای استفاده روزمره مناسب‌تر است.

نظرات آزمایش‌کنندگان

صفحه لمسی: استفاده از صفحه‌نمایش خودرو در زمان حرکت سخت بوده و اینترفیس نیز باعث گیجی می‌شود.

گیربکس: احساس اهرم تعویض دنده زمانی که در دست قرار بگیرد فوق‌العاده بوده و حالت اسپورتی دارد. البته در زمستان دستتان یخ خواهد زد.

صندلی‌های اسپورت: صندلی‌های بزرگ و قرمز این خودرو بسیار راحت بوده و حمایت زیادی از بدن به عمل می‌آورند. این صندلی‌ها همچنین باعث می‌شود کابین سیویک تایپ R احساس خاص‌تری نسبت به صندلی‌های مرسوم i30 N داشته باشد.

  • هیوندای i30 N

نقاط قوت: سواری هیجان‌انگیز، تجهیزات استاندارد زیاد، ارزش فوق‌العاده حتی در تریم غیر پرفورمنس

نقاط ضعف: کابین مضحک، پرفورمنس و چابکی کمتر در مقایسه با هوندا، کاربرد کمتر نسبت به سیویک

مدل i30 N اولین تلاش هیوندای برای تولید خودرویی پرفورمنس بوده و چیزی بیشتر از یک تلاش خوب است. این خودرو یک هاچبک داغ عالی بوده که می‌تواند رقبای مورداحترام کلاس خود را به دردسر بیندازد.


حرف N به دو چیز اشاره دارد: پیست نوربرگ رینگ که این خودرو در آنجا توسعه یافته و همچنین نامیانگ که مرکز تحقیق و توسعه جهانی هیوندای در کره جنوبی می‌باشد. توسعه این خودرو زیر نظر آلبرت بیرمن رئیس اسبق بخش M ب ام و صورت گرفته است. او گفته اگر شما یک خودرو با عملکرد خوب در پیست نوربرگ رینگ داشته باشید می‌توانید در هر مکان دیگری فوق‌العاده ظاهر شوید.


پیشرانه 2 لیتری توربوی 271 اسبی هیوندای در برابر هوندا از نظر قدرت کم می‌آورد؛ اما این خودرو از نظر قدرت احساس کمبودی نداشته و گشتاور 378 نیوتون متری آن در دسترس راننده بوده و در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای نیز اگرچه به تایپ R نمی‌رسد اما عملکرد خوبی دارد.


فرمان این هاچبک کره‌ای دقیق بوده اما احساس توزیع وزن مصنوعی داشته و در حالت N نیز بیش از حد سنگین است. دامپرهای تطبیقی هوشمند این خودرو باعث کنترل تکان‌های بدنه مناسبی در حد هوندا شده و بازخورد به دست آمده از شاسی نیز باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس بالایی می‌شود. i30 N در اسپورت ترین حالت خود به اندازه سیویک تیز نیست زیرا 49 کیلوگرم سنگین‌تر بوده اما خب در حالت کامفورت راحتی بیشتری دارد.

درست همانند حالت R پلاس سیویک، تنظیمات اسپورت هیوندای نیز برای جاده‌های بریتانیا بیش از حد سفت هستند. بهتر است این حالت برای استفاده در پیست محدود شود. در i30 N حالت سفارشی نیز نصب شده که راننده با آن می‌تواند حالت انتخابی خود را بسازد. این گزینه‌ها شامل سفتی سیستم تعلیق، صدای اگزوز، دور پیشرانه، حالت دیفرانسیل، پاسخ پدال گاز و… می‌باشد.

علیرغم اینکه بازی دور پیشرانه به خوبی هوندا نیست اما صدای تولیدی سیستم اگزوز فوق‌العاده است. اگرچه گیربکس دستی این خودرو نرم است اما به اندازه گیربکس فوق‌العاده سیویک رضایت‌بخش نیست.

نظرات آزمایش‌کنندگان

صفحه‌نمایش: این صفحه به خوبی با داشبورد هماهنگ نشده اما سیستم بکار رفته در i30 N استفاده آسانی دارد.

لمس دکمه: حالت‌های پرفورمنس موجود در این خودرو را از طریق دکمه‌های روی فرمان می‌توان انتخاب کرد. این یک ایده فوق‌العاده است زیرا نیازی به چشم برداشتن از روی جاده ندارید.

داشبورد: طراحی داشبورد چندان جالب نبوده و کیفیت متریال بکار رفته نیز به هوندا نمی‌رسند؛ اما در کل کیفیت ساخت کابین هیوندای خوب ارزیابی می‌شود.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: هوندا سیویک تایپ R

هوندا سیویک تایپ R گران‌تر از i30 N است اما با پرفورمنس و هندلینگ خود این قیمت بیشتر را توجیه می‌کند. این خودرو در خط مستقیم سریع‌تر بوده و در پیچ‌ها نیز تیزتر و تواناتر است. سیویک جدید بیشتر از هر زمان دیگری راحت و قابل استفاده بوده و از نظر کاربردی بودن نیز فوق‌العاده است.

رتبه دوم: هیوندای i30 N

اولین تلاش هیوندای در این بخش عالی بوده و i30 N یک هاچبک داغ فوق‌العاده است. این خودرو به اندازه سیویک تایپ R تیز و کاربردی نبوده اما با توجه به قیمت ارزان‌تر رقابت فشرده‌ای با بهترین‌های این کلاس خواهد داشت.

منبع: autoexpress

Let’s block ads! (Why?)

برای مطالعه ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *