معماری
خانه / خودرو و خودران / چرا پورشه کاین جدید این‌قدر سریع است؟!

چرا پورشه کاین جدید این‌قدر سریع است؟!

گوشت و خون ژرمن‌ها با تکنولوژی، نظم و دقت درهم‌آمیخته و نسل جدید پورشه کاین نیز خودرویی به غایت تکنولوژیک و پیشرفته است. چرا شاسی‌بلند جدید ژرمن‌ها این‌قدر سریع است؟! با ما باشید تا رازهای نهفته در دل این خودرو را بدانید!

پورشه کاین
پیست تست خیس است اما راننده پورشه با اعتمادبه‌نفسی خاص پدال گاز را فشرده و حالت‌های رانندگی گوناگون کامفورت، اسپورت و اسپورت پلاس را انتخاب می‌کند تا تفاوت‌ها را نشان دهد. پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری کاین توربو قدرت 542 اسب بخاری به زیبایی دستورات خلبان، ببخشید راننده را اجرا می‌کند! راننده سپس کنترل کشش را خاموش کرده و روی دیگر این خودرو را به نمایش می‌گذارد. آیا این همان شاسی‌بلندی است که یک دقیقه پیش در آفرود حضور داشت؟! قاعدتاً چنین خشونت و وحشی‌گری‌ای نباید در یک شاسی‌بلند دیده شود! اما پورشه طور دیگری فکر می‌کند و از تمامی تکنولوژی‌ها برای سریع‌تر کردن این قدبلند لوکس استفاده کرده است.


وقتی بحث پرفورمنس و سواری دینامیک خصوصاً در یک شاسی‌بلند می‌شود وزن عنصری حیاتی است. کاین جدید هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری آلومینیوم را در ساختار خود پذیرا شده (47 درصد) است. این ماده در کل پوسته بیرونی بکار رفته و در مقایسه با نسل قبلی کاهش وزن 135 کیلوگرمی را به ارمغان آورده است. بنا به گفته کمپانی، این میزان آلومینیوم بکار رفته در ساختار کاین بیشترین میزانی است که هم‌اکنون می‌توان در یک خودرو بکار برد تا بتواند سخت‌ترین تست‌های ایمنی را پاس کند.

همچنین فولاد با کشش بالا نیز به منظور ایجاد استحکام کافی بکار رفته است. البته متریال کامپوزیتی در آینده بیشتر استفاده خواهند شد زیرا هم‌اکنون برای استفاده در خودروهای تولید انبوهی همچون کاین زیادی گران‌قیمت هستند. موضوع جالب اینکه رنگ بدنه نیز 20 کیلوگرم از وزن کلی خودرو را تشکیل می‌دهد.

پورشه کاین
پورشه از پلتفرم MLB گروه فولکس‌واگن که در آئودی Q7 بکار رفته استفاده کرده اما این معماری برای استفاده در کابین اصلاحاتی داشته که چشمگیرترین آن‌ها اکسل‌های جلو و عقب، میله‌های ضد لغزش الکترومکانیکی 48 ولتی و… می‌باشد. پیشرانه‌های الکتریکی میله‌های ضد لغزش می‌توانند در هر ثانیه یک تا 200 نیوتون متر را تأمین کرده تا تکان‌های بدنه در زمان عبور از پیچ کاهش یابد. این سیستم همچنین می‌تواند آفرود را بهبود بخشد.


سیستم تعلیق جلوی کابین از تنظیمات دوبل جناغی به چند اتصالی تغییر کرده و همین امر کنترل بهتر چرخ‌ها را میسر کرده است. سیستم تعلیق بادی این خودرو هم‌اکنون دارای فنرهای بادی سه حفره‌ای در هر میله هستند. این امر باعث می‌شود فنرهای میزان بازی بیشتری نسبت به قبل داشته باشند و دینامیک سواری و راحتی خودرو افزایش یافته است.

از آنجایی که مرکز ثقل بالاتر یک شاسی‌بلند تأثیر منفی روی هندلینگ می‌گذارد بنابراین سیستم تعلیق بادی کاین ارتفاع خودرو از سطح زمین را در 5 حالت و از ارتفاع‌های 162 تا 245 میلی‌متر سطح زمین تغییر می‌دهد. کم‌ترین ارتفاع خودرو توسط سیستم کنترل شاسی و در سرعت‌های بالاتر از 210 کیلومتر در ساعت انتخاب می‌شود.


کاین جدید همچنین از سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب که در 911 و پانامرا نیز وجود دارد سود می‌برد. چرخ‌های عقب حرکت چرخشی محدودتری نسبت به چرخ‌های جلویی دارند. چرخش خلاف جهت چرخ‌های جلو و عقب در سرعت‌های پایین‌تر از 80 کیلومتر در ساعت باعث افزایش چابکی خودرو و کاهش 0.6 متری دایره گردش می‌شود. در سرعت‌های بالاتر جهت چرخش تمامی چرخ‌ها یکسان بوده و بدین ترتیب پایداری محصول لوکس پورشه افزایش می‌یابد.


برای اولین بار پورشه لاستیک‌های پهن‌تر را در عقب بکار برده است. این امر به همراه گشتاوری که اکثر به چرخ‌های عقب می‌رسد باعث شده مهندسان توانایی‌های دینامیکی خودرو را بیش از پیش بهبود بخشند.

  • مسئله کناره جدول‌ها


رینگ‌های بزرگ و زیبا شاید برای دینامیک خودرو خوب باشند اما در برخی موارد آسیب‌پذیر خواهند بود. پورشه یک راه‌حل خلاقانه در نظر گرفته و دوربین دید محیطی کاین می‌تواند لبه جداول را تشخیص داده و راننده را از این موضوع آگاه کند.

  • قوای محرکه

پورشه کاین
به منظور ایجاد شتابی در حد خودروهای اسپورت، قدرت بیشتر برای افزایش نسبت به قدرت به وزن موردنیاز است. کاین در ابتدا با سه پیشرانه بنزینی توربو عرضه شده است: پیشرانه اولی از نوع 3 لیتری توربو با قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 450 نیوتون متری است درحالی‌که واحد دوم از نوع 2.9 لیتری توئین توربو با قدرت و گشتاور 434 اسب بخار و 550 نیوتون متر بوده و نهایتاً به پیشرانه پرچم‌دار 8 سیلندر 4 لیتری مورد اشاره می‌رسیم که خروجی 542 اسبی و گشتاور چشمگیر 770 نیوتون متری دارد. کاین با این پیشرانه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.1 ثانیه‌ای را ثبت می‌کند.


موضوع جالب اینکه پیشرانه 2.9 لیتری به منظور افزایش پاسخ دارای طراحی V توربو است. این پیشرانه از همان بلوک نسخه 3 لیتری سود می‌برد اما به خاطر اینکه بوست بالایی موردنیاز است، فرایند احتراق کوتاه‌تر شده تا نسبت کمپرس پایین‌تر آید و از ایجاد ناک (جرقه خودکار) پیشگیری شود. این پیشرانه همچنین در نسل جدید آئودی RS4 و RS5 نیز بکار رفته است.


پورشه از گیربکس 8 سرعته ZF که به مبدل گشتاور مجهز است استفاده خواهد کرد زیرا از نظر آفرود و توانایی‌های یدک کشی خود را ثابت کرده است.

اگرچه قدرت پیشرانه به منظور افزایش کشش به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود اما کاین اساساً دیفرانسیل عقب بوده و زمانی که لغزشی تشخیص داده شود نیرو به چرخ مربوطه فرستاده خواهد شد. این تنظیمات باعث شده‌اند کاین جدید بیشتر رفتاری شبیه خودروهای پرفورمنس داشته باشد تا یک شاسی‌بلند.

  • ترمزها


ترمزهای با سطح پوشیده شده برای اولین بار است که در یک خودرو بکار می‌روند و این افتخار به کاین رسیده است. ترمزها اساساً از نوع فولادی هستند که پوشش تنگستن-کاربید دارند. این ترمزها در ترکیب با لنت‌های ویژه قدرت توقف بیشتری را ارائه می‌کنند. استفاده از چنین تنظیماتی باعث کاهش هزینه‌ها و پر شدن فاصله بین ترمزهای دیسکی معمولی و نسخه‌های بسیار گران سرامیک کربنی شده است. دیسک‌ها نیز در جلو دارای 10 کالیپر و در عقب نیز دارای 4 کالیپر هستند.

  • آئرودینامیک

پورشه کاین
دیگر اولینی که در کاین معرفی شده اسپویلر عقب تطبیق‌پذیری است که می‌تواند به عنوان ترمز هوایی نیز عمل کند. در سرعت‌های بالای 160 کیلومتر در ساعت این اسپلیتر 6 درجه شیب پیدا می‌کند تا با افزایش داون فورس در اکسل عقب پایداری خودرو را بهبود بخشد. شیب این اسپویلر در حالت اسپورت پلاس به 12.6 درجه می رسد تا خودرو در پیچ‌های تند عملکرد خوبی داشته باشد. زمانی هم که سانروف پانورامیک کاین جدید باز باشد این اسپلیتر شیب حدود 20 درجه پیدا می‌کند تا به توازن توربولانس ایجاد شده روی سقف کمک شود. حداکثر شیب 28.2 درجه اسپویلر نیز برای عملکرد ترمز هوایی در زمان ترمزگیری بین سرعت‌های 170 تا 270 کیلومتر در ساعت طراحی شده است. بنا به گفته پورشه این اسپویلر می‌تواند فاصله ترمزگیری بین سرعت 250 کیلومتر در ساعت تا صفر را حدود 2 متر بهبود بخشد.


از دیگر بهبودهای آئرودینامیکی نسل جدید کاین می‌توان به شاترهای خنک کننده فعال پشت سپر جلو اشاره کرد. این تکنولوژی تضاد بین عملکرد خنک‌کنندگی ضروری و آئرودینامیک بهینه را حل کرده است. شاترهای خنک کننده تنها زمانی که نیاز باشد باز می‌شوند. زیر بدنه نیز تقریباً به‌طور کامل پوشیده شده تا جریان هوای زیر خودرو بهبود یابد.

همه این پیشرفت‌های تکنولوژیکی است که باعث تولید خودرویی همچون پورشه کاین جدید می‌شود…

منبع: carmag

Let’s block ads! (Why?)

برای مطالعه ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *