معماری
خانه / خودرو و خودران / نیش گاز: تویوتا راو 4 جدید در برابر سوبارو فارستر جدید

نیش گاز: تویوتا راو 4 جدید در برابر سوبارو فارستر جدید

نمایشگاه خودروی نیویورک سورپرایزهای زیادی داشته و البته همه اخبار حول معرفی شاسی بلندهای جدید می‌گردد. دو نمونه شاخص از شاسی بلندهای جدید که در نیویورک معرفی شدند تویوتا راو 4 و سوبارو فارستر هستند که تحسین‌های زیادی را در پی داشته‌اند.


نسل قبلی راو 4 از نظر کارشناسان یکی از معمولی‌ترین خودروهای بازار بود اما مشتریان واقعی راو 4 را خودرویی بسیار خوب می‌دانستند و به همین دلیل بود که راو 4 قبلی از نظر فروش خودرویی کاملاً موفق محسوب می‌شود. فروش بیش از 400 هزار دستگاهی این خودرو در سال 2017 مؤید همین نکته است.


نسل جدید راو 4 از نظر طراحی و تکنولوژی‌های بکار رفته چندین پله ارتقا یافته است. این خودرو هم‌اکنون دارای ظاهر گیراتر و خشنی است که برخی شاخصه های آن از مدل‌های 4 رانر و تاکوما الهام گرفته‌اند. همچنین شاهد الهام‌پذیری زیاد از کانسپت FT-AC در راو 4 جدید هستیم. این کانسپت سال پیش در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس معرفی شده بود.


خب این موضوع بدی نیست زیرا راو 4 طراحی گیراتری نسبت به چهارمین نسل خود دارد. اگرچه طراحی راو 4 جدید بهترین طراحی کلاس خود نیست اما قطعاً گیراست. تویوتا از نسبت‌ها و قطعات تندوتیز استفاده کرده است. جلوپنجره چندضلعی بزرگ این خودرو جلب‌توجه می‌کند، چراغ‌های جلو بزرگ هستند، نمای جلو گیراست…


اما بیایید به دیگر خودروی این بررسی هم بپردازیم. سوبارو فارستر 2019 یک شاسی‌بلند کلاسیک‌تر و محافظه‌کارتر است. طراحی ظاهری آن هیچ‌کسی را شگفت زده و انگشت به دهان نمی‌کند. برخی شاخصه های خشن در آن بکار رفته که از جمله آن‌ها می‌توان به تریم مشکی بکار رفته در جای‌جای بدنه اشاره کرد.


سوبارو برخلاف راو 4 طراحی فارستر کاملاً دگرگون نکرده است. تنها برخی تغییرات کوچک در این شاسی‌بلند اعمال شده که برخی از آن‌ها شامل جلوپنجره متفاوت، چراغ‌های جلوی بزرگ‌تر و مه شکن‌های متفاوت هستند. نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های متفاوت و برخی پوشش‌های نقره‌ای روی سپر هستیم.

تویوتا هنوز مشخصات فنی راو 4 جدید را اعلام نکرده اما هم این خودرو و هم فارستر دارای پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی خواهند بود. البته مقایسه این دو خودرو در چنین مرحله‌ای کمی بی‌معنی است بنابراین ما فعلاً به مقایسه بصری هر دو شاسی‌بلند ژاپنی بسنده می‌کنیم.


در مقایسه بخش جلوی هر دو خودرو شاهد تفاوت‌های بسیار زیادی هستیم. طراحی تویوتا بیشتر یادآور صورت یک حیوان وحشی بوده درحالی‌که فارستر ظاهر دوستانه‌تری را با خطوط نرم‌تر ایجاد کرده است.


در پروفایل جانبی هر دو خودرو طراحی مشابهی دارند. هر دو شاسی‌بلند بوده بنابراین این موضوع جای تعجبی ندارد. از نظر ما ستون D عضلانی‌تر راو 4 باعث شده با خودرویی گیراتر مواجه شویم.

همین داستان در بخش عقب نیز برقرار است. فارستر از نمای عقب سرراست و کلاسیک سود می‌برد درحالی‌که تویوتا طراحی گوشه دارتری را انتخاب کرده است.

کابین هر دو خودرو نیز طراحی مشابهی را پی گرفته‌اند اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد: صفحه لمسی فارستر در کنسول مرکزی جذب شده درحالی‌که صفحه‌نمایش راو 4 در بخش بالا جای گرفته است.

خب با این تفاسیر، شما طراحی کدام خودرو را بیشتر می‌پسندید؟ هنوز باور نداریم که راو 4 طراحی عضلانی را انتخاب کرده است! شاید هم استایل کلاسیک‌تر فارستر را می‌پسندید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

Let’s block ads! (Why?)

برای مطالعه ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *