معماری
خانه / خودرو و خودران / دوئل تسلا مدل X و جگوار I-Pace

دوئل تسلا مدل X و جگوار I-Pace

در ادامهٔ روند برگزاری دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز نوبت به گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد برگزاری رقابتی بین پورشه کاین و مرسدس بنز GLE کوپه بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد 1973 رأی به ثبت رسیده است که پورشه توانست با دریافت 1210 عدد از آن‌ها و کسب 61 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که مرسدس بنز موفق به دریافت 763 رأی شده است. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط لوکس، دو کراس‌اوور تمام الکتریکی یعنی تسلا مدل X و جگوار I-Pace باهم به رقابت پرداخته‌اند.

مازراتی لوانته

رنجروور اسپرت

پورشه کاین

مرسدس بنز GLE کوپه

رنجروور اسپرت

پورشه کاین

رنجروور ولار

ب‌ام‌و X6

مرسدس بنز GLE

لکسس RX

رنجروور ولار

مرسدس بنز GLE

کادیلاک XT5

لینکلن MKX

ب‌ام‌و X5

لینکلن ناتیلوس

کادیلاک XT5

؟

اینفینیتی QX70

فولکس‌واگن توآرگ

جگوار I-Pace

تسلا مدل X

؟

؟

تسلا مدل X

شرکت آمریکایی تسلا که کار خود را با ساخت رودستری تمام الکتریکی بر اساس لوتوس آغاز کرده بود، با عرضهٔ سدان تمام الکتریکی مدل S به بازار در سال 2012 گام بزرگ و تأثیرگذاری به سمت جلو برداشته و پیشرفته قابل‌توجهی را در بخش خودروهای تمام الکتریکی ایجاد نمود؛ اما تسلا به این هم قانع نبود و مدت کوتاهی پس از معرفی مدل S تصمیم گرفت به بخش کراس‌اوورها هم وارد گردد. بدین منظور این شرکت آمریکایی برای اولین بار در فوریهٔ سال 2012 نسخهٔ پروتوتایپ کراس‌اوور تمام الکتریکی خود که مدل X نام گرفته بود را رونمایی کرد. سپس حدود سه سال بعد نهایتاً نسخۀ تولیدی این خودرو معرفی شده و تولید و تحویل آن در سال 2015 آغاز گردید. مدل X یک کراس‌اوور فول سایز با سه ردیف صندلی است که بر اساس پلت‌فرم مدل S ساخته شده و ظرفیت حمل هفت نفر را دارد. این کراس‌اوور تمام الکتریکی در نسخه‌های مختلفی چون P75D و P100D ساخته می‌شود که این مدل‌ها از لحاظ ظرفیت باطری‌ها و همین‌طور قدرت موتورها با یکدیگر متفاوت‌اند. برای این دوئل ولی ما قوی‌ترین نسخهٔ مدل X یعنی P100D را انتخاب کرده‌ایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب نصب شده است و هردو محور را به چرخ درمی‌آورند. موتور جلویی 259 اسب بخار قدرت و موتور عقبی 503 اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی مجموع خروجی هردو موتور برابر با 540 اسب بخار قدرت و 965 نیوتن متر گشتاور است. به دلیل شیوهٔ خاص نصب موتورهای الکتریکی در مدل X، این کراس‌اوور لوکس علاوه بر صندوق بار اصلی، در جلو نیز دارای صندوق بار کوچکی به ظرفیت حدود 200 لیتر است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تسلا مدل X نیز شیوهٔ باز شدن درهای آن است زیرا درحالی‌که درهای جلویی آن معمولی هستند، درهای عقبی به‌صورت گالوینگ باز می‌شوند.

جگوار I-Pace

جگوار برای اولین بار با معرفی مدل F-Pace در سال 2016 برای اولین به بخش کراس‌اوورها وارد شد و سپس با معرفی کراس‌اوور کوچک‌تر E-Pace در سال 2017 خانوادهٔ بلندقامتان خود را گسترش داد؛ اما از سوی دیگر این شرکت بریتانیایی از چند سال قبل ورود به بخش خودروهای تمام الکتریکی را هم در برنامهٔ خود قرار داده بود و تصمیم داشت اولین ورود خود در این بخش را با یک کراس‌اوور تجربه کند. بدین منظور برای اولین بار جگوار نسخهٔ کانسپتی از یک کراس‌اوور تمام الکتریکی بنام I-Pace را در نمایشگاه لس‌آنجلس 2016 رونمایی کرد و در همان زمان وعده داد که به‌زودی این خودرو به تولید خواهد رسید. سپس حدود دو سال بعد جگوار به وعدهٔ خود عمل کرده و نهایتاً در تاریخ اول مارس 2018 نسخهٔ تولیدی I-Pace را رونمایی نمود. این خودرو که سومین کراس‌اوور ساخت جگوار و همین‌طور اولین خودروی تمام الکتریکی این شرکت محسوب می‌شود، برای اولین بار چندی پیش در نمایشگاه نیویورک امسال به نمایش عمومی درآمد. I-Pace نیز مانند رقیب آمریکایی به دو موتور الکتریکی مجهز شده که یکی در جلو و دیگری در عقب قرار گرفته است که هرکدام نیروبخش یکی از محورها بوده و I-Pace را به کراس‌اووری چهارچرخ محرک تبدیل می‌کنند. هریک از این موتورها 200 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند که مجموع نیروی این کراس‌اوور تمام الکتریکی را به 400 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. برای تأمین انرژی موردنیاز این موتورها نیز یک پکیج باطری 90 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. I-Pace اما به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کوچک‌تر از تسلا مدل X بوده و برخلاف آن به دو ردیف صندلی مجهز است که ظرفیت حمل پنج نفر را دارند. همچنین در I-Pace برخلاف مدل X فقط یک صندوق بار وجود دارد و خبری از صندوق بار جلو نیست.

مقایسه مشخصات فنی

تسلا مدل X

جگوار I-Pace

پیشرانه دو عدد الکتریکی دو عدد الکتریکی
قدرت 540 اسب بخار 400 اسب بخار
گشتاور 965 نیوتن متر 700 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
باطری 100 کیلووات ساعت 90 کیلووات ساعت
بُرد 540 کیلومتر 475 کیلومتر
شتاب صفر تا 96 3.3 ثانیه 4.5 ثانیه
حداکثر سرعت 210 کیلومتر/ساعت 200 کیلومتر/ساعت
طول 5.03 متر 4.68 متر
فاصلهٔ محوری 2.96 متر 2.99 متر
وزن 2537 کیلوگرم 2133 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 7 نفر 5 نفر
حجم صندوق بار 368+200 لیتر 656 لیتر
قیمت پایه 116,700 دلار 90,000 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

Take Our Poll

Let’s block ads! (Why?)

برای مطالعه ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *