معماری
خانه / خودرو و خودران / میز خبر: ترکش‌های افزایش قیمت ارز و وارداتی‌های تازه بازار خودرو

میز خبر: ترکش‌های افزایش قیمت ارز و وارداتی‌های تازه بازار خودرو

این هفته بازار خودرو همچنان در رکود بزرگ نفس می‌کشید که ناگهان شوک بزرگ ارزی، همه چیز را به هم ریخت. قیمت دلار به ناگهان سر به آسمان گذاشت و در همین فرصت کوتاه، تعدادی از واردکنندگان چند ده میلیونی بر روی قیمت‌های خود افزودند. اما تعدادی دیگر از فروشندگان خودرو در این جو ملتهب، فروش‌های خود را به حالت تعلیق درآوردند. تماس با بسیاری از آگهی‌دهندگان فروش خودرو بی‌نتیجه بود و اکثر آن‌ها از فروش خودروهای خود منصرف گشته بودند. برخی نیز به انتظار دلار 6 هزار تومانی و یا حتی 10 هزار تومانی در حال محاسبه قیمت‌های جدید بودند. خوشبختانه این آشفته‌بازار چندان طولی نکشید و قیمت ارز تثبیت شد. حال باید دید قیمت‌های جهش یافته به رقم‌های قبل برمی‌گردند یا خیر.


تک نرخی شدن ارز برای واردکنندگان خودرو نیز می‌تواند مزایا و معایبی در پی داشته باشد. لااقل می‌توانیم امیدوار باشیم که همه خودروها از این پس با یک نوع ارز وارد می‌شوند و گروهی از آن‌ها به‌واسطه رانت مثلاً با ارز دارو و غیره خریداری نخواهند شد!

دی‌اس 7 کراس‌بک
بعد از تصمیم دولت برای افزایش شدید تعرفه واردات خودرو نیز که باعث افزایش شدید قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان شده بود، این بار مجلس وارد عمل شد و طرح کاهش تعرفه واردات خودرو را در دستور کار خود قرار داد. ظاهراً مجلس از ساماندهی بازار خودرو توسط دولت دل کنده و خود قصد ورود بدین عرصه را دارد. البته اگر این موضوع با لحاظ تمامی شرایط و سنجش جوانب صورت نگیر همانند تجاربی چون ورود سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و یا تجربه بدتر شورای رقابت، کوچک‌ترین منفعتی برای ملت نخواهد داشت و ممکن است همانند این موارد تأثیری منفی نیز برجای گذارد.


در طرح اولیه کاهش عوارض واردات خودرو به صورت سالانه به میزان 5 تا درصد تا رسیدن به هدف تعرفه 20 درصدی پیشنهاد شده است که مشابه طرحی بی‌سرانجام است که سالها قبل نیز قرار بر اجرای آن بود. همچنین تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز در این طرح با توجه به عدم تولید خودروی مشابه در کشور، صفر درصد پیشنهاد شده است.


در همین حال دولت نیز با شنیدن صدای انتقادات نسبت به تعرفه وضع شده برای خودروهای هیبریدی، در جدیدترین دستورالعمل خود، این تعرفه را کاهش داد. درحالی‌که پیش‌ازاین تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بین 15 تا 100 درصد تعیین شده بود، در ابلاغیه جدید گمرک، این ارقام بین 5 تا 25 درصد اعلام شده‌اند.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV پلاگین هیبریدی
بر این اساس خودروهای بنزینی/هیبریدی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر با ورودی مصوبه ۵ درصدی و با حجم ۱۵۰۱ سی‌سی تا کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی بنزینی هر کدام ۲۵ درصد حقوق ورودی مصوب دارد.


انهدام بزرگترین باند قاچاق خودرو‌های خارجی به کشور نیز موضوع مهم دیگر این هفته بود که توسط رئیس پلیس استان هرمزگان اعلام شد. به گفته وی 424 دستگاه خودرو خارجی از جمله تویوتا هیبریدی و انواع رنو به ارزش ۱۲۵۰ میلیارد ریال کشف و توقیف شد. گفته شده اعضای این باند با همکاری نمایندگی 5 شرکت مشهور، با استفاده از اسناد جعلی اقدام به واردات خودرو از مبادی رسمی می‌کردند.


اما گمرک ایران در خصوص انهدام باند قاچاق سازمان یافته خودروهای خارجی اعلام کرد که تشریفات گمرکی این خودروها قانونی بوده و در چارچوب مقررات پس از اخذ مجوزهای قانونی به گمرک شهید باهنر بندرعباس اظهار شده است. به گفته ناظر گمرکات استان هرمزگان دلایل و مستنداتی مبنی بر توقیف خودروهای مذکور به گمرک واصل نشده است. همچنین به استناد مواد ۷، ۳۸ و ۱۰۵ قانون امور گمرکی امکان خروج کالا از آن گمرک امکان‌پذیر نبوده؛ به دلیل اینکه تشریفات گمرکی این خودروها در مرحله پرداخت حقوق ورودی متعلقه بوده است.

هاوال H9 مدل 2018
در نهایت انتشار فهرست ارزش‌گذاری خودروهای وارداتی به گمرک نیز آخرین خبر ماست. در این فهرست موارد بسیار جالبی به چشم می‌خورند. به‌عنوان مثال قیمت هاوال H9 با موتور 2 لیتری توربو 34500 دلار اعلام شده که آن را گران‌قیمت‌ترین خودروی چینی بازار ایران می‌نماید. خودروی مزدا CX-5 نیز در این فهرست و با قیمت 30 هزار دلاری به چشم می‌خورد.

Borgward BX7
بورگواردهای وارداتی هم در دو مدل BX5 و BX7 با قیمت‌های 19920 و 22476 یورو و MG3 و ام جی ZS با قیمت‌های حدود 84 هزار یوآنی از مبدأ چین وارد می‌شوند.

MG ZS 2017
قیمت النترای وارداتی به ایران نیز 18480 دلار اظهار شده است این در حالی است که قیمت این خودرو توسط کرمان موتور اکنون 204 میلیون تومان است!

سانگ یانگ تیوولی
از دیگر نکات جالب این فهرست، قیمت 11400 دلاری تیوولی است! قیمت فولکس پاسات نیز برخلاف بازار ایران، اندکی گران‌تر از تیگوآن بوده و 23920 یورو می‌باشد. قرارگیری نام گلف GTi با قیمت‌گذاری 21 هزار یورویی نیز باعث خوشحالی علاقه‌مندان به این خودروی محبوب در بازار ایران خواهد شد که البته یکی از گران‌قیمت‌ترین هاچ‌بک‌های بازار ایران نیز خواهد بود.

فولکس گلف GTI
به امید روزی که ایجاد فرصت‌های رقابتی، باعث ایجاد بازاری منصفانه برای خریداران خودرو در ایران شود.

Let’s block ads! (Why?)

برای مطالعه ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *