معماری
خانه / خودرو و خودران / دوئل داچیا ساندرو استپ‌وی و فورد کا اکتیو

دوئل داچیا ساندرو استپ‌وی و فورد کا اکتیو

دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم رو به پایان است و تنها دو گروه دیگر تا پایان این دور از رقابت‌ها باقیمانده است. امروز اما نوبت به گروه کراس‌اوورهای کوچک رسیده که در دوئل قبلی آن رنو کوئید و سوزوکی XBee باهم به رقابت پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد 980 رأی به ثبت رسیده که XBee با دریافت 598 عدد از آن‌ها و کسب 61 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرد درحالی‌که کوئید 382 رأی دریافت نموده و بدین ترتیب خودروی مغلوب دوئل لقب می‌گیرد. حال امروز در سومین دوئل گروه کراس‌اوورهای کوچک، داچیا ساندرو استپ‌وی و فورد کا اکتیو در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سوزوکی ایگنس

فیات پاندا کراس

هوندا WR-V

فولکس‌واگن کراس فاکس

سوزوکی ایگنس

؟

داچیا ساندرو استپ‌وی

فورد کا اکتیو

سوزوکی XBee

رنو کوئید

؟

سوزوکی XBee

داچیا ساندرو استپ‌وی

رنو پس‌ازاینکه در سال 1999 برند رومانیایی داچیا را خریداری کرده و آن‌را به زیرمجموعهٔ خود تبدیل نمود، پروژهٔ ساخت سدانی ارزان‌قیمت، کم‌هزینه و اقتصادی را با نام لوگان آغاز کرد. بدین ترتیب نهایتاً در سال 2004 این خودرو معرفی شده و با دو برند رنو و داچیا به بازارهای مختلف عرضه گردید. سپس حدود سه سال بعد، رنو بر اساس پلت‌فرم لوگان هاچ‌بک ساب‌کامپکت ارزان‌قیمتی بنام ساندرو را برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی نمود. این خودرو که مانند لوگان با دو برند رنو و داچیا در کشورهای مختلف عرضه شد، اشتراکات زیادی با لوگان داشت اما در ظاهر کاملاً با آن متفاوت بود. حدود یک سال بعد نیز نسخهٔ کراس‌اوور مانندی از ساندرو بنام استپ‌وی معرفی شد. چند وقتی است که نسل اول ساندرو در دو نسخهٔ معمولی و استپ‌وی در کشورمان هم توسط پارس‌خودرو به تولید می‌رسد؛ اما در نمایشگاه پاریس 2012 داچیا به‌صورت هم‌زمان نسل دوم لوگان و ساندرو را رونمایی کرد. در این نسل اما برخلاف قبل، ظاهر این دو ماشین کاملاً یکسان شده و حالا ساندرو دقیقاً نسخهٔ هاچ‌بک لوگان محسوب می‌شود. چندی بعد نیز نسخهٔ استپ‌وی نسل دوم ساندرو هم معرفی شد که در دوئل ما شرکت کرده است. این مدل با ویژگی‌هایی چون پوشش‌های پلاستیکی بدنه، ریل‌های روی سقف و ارتفاع بیشتری از سطح زمین از نسخهٔ معمولی متمایز شده و نمایی کراس‌اوور مانند به خود گرفته است. ساندرو در بازارهای مختلف با سه پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و یک واحد دیزلی عرضه می‌گردد که ما از بین آن‌ها موتور 0.9 لیتری سه سیلندر بنزینی توربوشارژ آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 90 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور دارد. لوگان و ساندرو برای مدل 2017 نیز فیس‌لیفتی را تجربه کردند که طی آن یک موتور 1 لیتری بنزینی جدید هم به لیست پیشرانه‌های آن‌ها اضافه شده است. رنو ساندرو سال گذشته در بازار اروپا نزدیک به 195 هزار دستگاه فروش داشته است.

فورد کا اکتیو

فورد برای اولین بار در سپتامبر سال 1996 هاچ‌بک کوچکی را با نام کا معرفی نمود. این خودرو یک هاچ‌بک سه‌در بود که در سگمنت A قرار می‌گرفت. نسل نخست کا برای بازارهای جهانی تا سال 2008 به تولید رسید و سپس در همین سال نسل دوم آن معرفی گردید اما تولید نسل اول همچنان تا سال 2013 در برزیل ادامه داشت. نسل دوم کا نیز همچنان یک هاچ‌بک کوچک در سگمنت A بود که صرفاً به‌صورت سه‌در تولید می‌شد. این نسل تا سال 2014 روی خط تولید بود تا اینکه با نسل سوم جایگزین شد. البته نسل سوم کا برخلاف گذشته توسط شعبهٔ برزیلی فورد توسعه پیدا کرده و ابتدا توسط این شعبه در جولای 2014 رونمایی شد. در این نسل اما کا برخلاف دو نسل قبلی به هاچ‌بکی پنج‌در و بزرگ‌تر تبدیل شده و همچنین به سگمنت B یا ساب‌کامپکت نقل‌مکان کرده است. چندی بعد برای اولین بار نسخهٔ سدان کا نیز ساخته و معرفی گردید. نسل سوم کا در ابتدا صرفاً در بازار برزیل و هند عرضه شد اما بعداً فورد آن‌را به‌عنوان هاچ‌بکی ارزان‌قیمت و در جایگاهی پایین‌تر از مدل فی‌یستا در بازار اروپا هم ارائه نمود. البته نسل سوم کا در بازار اروپا با نام کا پلاس عرضه می‌شود. به‌تازگی این هاچ‌بک ساب‌کامپکت آمریکایی فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده و همراه با این فیس‌لیفت نسخهٔ کراس‌اوور مانندی از آن نیز با نام کا اکتیو ارائه شده است؛ بنابراین در دوئل ما هم کا اکتیو شرکت کرده که مانند تمانی کراس هاچ‌بک‌ها به ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی بدنه مجهز شده است. کا هم‌اکنون بسته به بازار با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل سه نمونهٔ بنزینی و یک واحد دیزلی ارائه می‌گردد که برای این دوئل موتور 1.2 لیتری سه سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این موتور 85 اسب بخار قدرت و 115 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. فورد کا سال گذشته در اروپا حدود 52 هزار دستگاه فروش داشته است.

مقایسه مشخصات فنی

 

داچیا استپ‌وی

فورد کا اکتیو

پیشرانه 0.9 لیتری 3 سیلندر 1.2 لیتری 3 سیلندر
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت 90 اسب بخار 85 اسب بخار
گشتاور 140 نیوتن متر 115 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
حداکثر سرعت 170 کیلومتر/ساعت 170 کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد 11.1 ثانیه 13.3 ثانیه
مصرف سوخت 5.1 لیتر (ترکیبی) 5.7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 42 لیتر
تولید آلایندگی 115 گرم/کیلومتر 129 گرم/کیلومتر
طول 4.08 متر 3.95 متر
فاصلهٔ محوری 2.59 متر 2.49 متر
وزن 1040 کیلوگرم 935 کیلوگرم
حجم صندوق بار 320 لیتر 270 لیتر
قیمت پایه 8,995 پوند 9,795 پوند

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 

Take Our Poll

Let’s block ads! (Why?)

برای مطالعه ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *