معماری
خانه / خودرو و خودران / دوئل تسلا مدل 3 و هیوندای نکسو

دوئل تسلا مدل 3 و هیوندای نکسو

سرانجام به آخرین دوئل در دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیدیم. مثل همیشه این دوئل به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن هوندا کلاریتی و الکتریکی و هیوندای آیونیک الکتریکی در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 928 رأی به ثبت رسیده که هوندا توانست به دریافت 612 عدد از آن‌ها و کسب 66 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند درحالی‌که هیوندای موفق به دریافت 316 رأی شده است. بدین ترتیب هر سه نسخهٔ هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی آیونیک در مرحلهٔ مقدماتی حذف شده و هیچ‌کدام از آن‌ها به مرحلهٔ بعدی راه پیدا نکردند. حال امروز در یازدهمین دوئل گروه خودروهای سبز، هیوندای نکسو به مصاف تسلا مدل 3 رفته است.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل 3

مرسدس بنز B کلاس

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

هوندا کلاریتی الکتریکی

هوندا اینسایت

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

فولکس‌واگن e-Golf

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

تسلا مدل 3

تسلا ابتدا در سال 2012 با مدل S و سپس در سال 2015 با مدل X به‌طورجدی به بخش خودروهای تمام الکتریکی وارد شد؛ اما این دو مدل، خودروهای لوکس و گران‌قیمتی بودند که امکان خرید آن‌ها برای قشر عمدهٔ جامعه وجود نداشت. به همین دلیل این شرکت آمریکایی در سال 2016 مدل کوچک‌تر و البته ارزان‌تر 3 را معرفی کرد که نسبت به مدل‌های S و X خودروی مردمی‌تری بوده و قیمت بسیار پایین‌تری داشت. به همین دلیل تسلا در روز رونمایی مدل 3 تعداد 325 هزار سفارش خرید برای آن دریافت نمود. تولید محدود این ماشین از اواسط سال 2017 آغاز شده و در 28 جولای همان سال 30 دستگاه از آن به اولین خریداران تحویل داده شد. تا پایان سال 2017 نیز تعداد 1772 دستگاه از مدل 3 به خریداران تحویل داده شده است. مدل 3 یک سدان فست‌بک میان سایز است که برخلاف اکثر خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی آن در عقب نصب شده است و نیروی آن‌هم توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این موتور الکتریکی 220 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما به‌تازگی خبر رسیده که به‌زودی نسخهٔ دوموتورهٔ مدل 3 نیز ساخته خواهد شد. مدل 3 اما هم‌اکنون در دو نسخهٔ پایه و دوربرد تولید می‌شود که مدل پایه از پکیج باطری‌های 50 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و می‌تواند با یک‌بار شارژ تا 350 کیلومتر را طی کند. نسخهٔ دوربرد اما که در دوئل ما هم شرکت کرده است، به پکیج باطری‌های 75 کیلووات ساعتی مجهز بوده که با یک‌بار شارژ کامل این باطری‌ها، انرژی موردنیاز برای پیمودن 500 کیلومتر فراهم می‌شود.

هیوندای نکسو

هیوندای با معرفی نسخهٔ هیدروژنی توسان در سال 2012 برای اولین بار به بخش خودروهای هیدروژنی وارد شد. این خودرو که نخستین خودروی هیدروژنی تولیدی هیوندای محسوب می‌شد، بر اساس نسل دوم هیوندای توسان ساخته شده بود و صرفاً در ایالات‌متحده به‌صورت اجاره‌ای عرضه شد؛ اما هیوندای برنامه‌های جدی‌تری برای خودروهای هیدروژنی داشت و توسان هیدروژنی صرفاً پیش‌نمایش یا آغاز آن محسوب می‌شد. بدین ترتیب، سازندهٔ کره‌ای در نمایشگاه CES امسال، کراس‌اوور هیدروژنی کاملاً جدیدی بنام نکسو را معرفی کرد که جایگزینی برای توسان هیدروژنی محسوب می‌شود. این خودرو گامی جدی از سوی هیوندای در بخش خودروهای هیدروژنی محسوب می‌شود. نکسو اما برخلاف سلفش خودروی کاملاً مستقلی است و بر اساس محصولات موجود هیوندای ساخته نشده است. این کراس‌اوور هیدروژنی همچنین روی پلت‌فرم ویژه و مخصوصی ساخته شده که به‌طور خاص مناسب با نیازهای یک خودروی هیدروژنی طراحی شده است. این خودرو که یک کراس‌اوور کامپکت است، به یک موتور الکتریکی مجهز شده که 160 اسب بخار قدرت و 395 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انرژی موردنیاز این موتور الکتریکی توسط سیستم هیدروژنی پیل سوختی تأمین می‌شود و برای ذخیرهٔ انرژی نیز باطری کوچک 1.6 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. این نیرو توسط یک گیربکس تک سرعته صرفاً به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. برای ذخیرهٔ هیدروژن هم سه مخزن با ظرفیت هرکدام 52 لیتر در زیر قسمت عقبی خودرو نصب شده که درمجموع ظرفیت ذخیرهٔ 6.3 کیلوگرم یا 156 لیتر هیدروژن را دارند. هیدروژن را دارند. درصورتی‌که هر سه مخزن هیدروژن نکسو کاملاً پُر باشند، خودرو می‌تواند مسافتی تا 595 کیلومتر را بپیماید.

 مقایسه مشخصات فنی

 

تسلا مدل 3

هیوندای نکسو

ترکیب موتور عقب موتور جلو
پیشرانه الکتریکی هیدروژنی
قدرت 220 اسب بخار 160 اسب بخار
گشتاور 410 نیوتن متر 395 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک عقب جلو
باطری 75 کیلووات ساعت 1/6 کیلووات ساعت
مصرف انرژی 16.1 کیلووات/صد کیلومتر 34.7 کیلووات/صد کیلومتر
بُرد 500 کیلومتر 595 کیلومتر
شتاب صفر تا 96 5.1 ثانیه 9.8 ثانیه
مسافت 400 متر 13.8 ثانیه 17.2 ثانیه
حداکثر سرعت 225 کیلومتر/ساعت 160 کیلومتر/ساعت
طول 4.69 متر 4.67 متر
فاصلهٔ محوری 2.87 متر 2.79 متر
وزن 1767 کیلوگرم 1860 کیلوگرم
حجم صندوق بار 425 لیتر 850 لیتر
قیمت پایه 45,000 دلار 55,000 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

Take Our Poll

بدین ترتیب دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

Let’s block ads! (Why?)

برای مطالعه ادامه مطلب، اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *