معماری
خانه / پزشک خود باشید / نحوه کنترل ویار بارداری

نحوه کنترل ویار بارداری

بسیاری از زنان باردار، ویار را بدترین و غیرقابل تحمل ترین بخش حاملگی می دانند. درمان ویارهای حاملگی در بسیاری از موارد ضرورتی ندارد و بهترین کار ممکن، گذشت زمان است ولی چنانچه این حالت ها شدت گیرد، پزشک متخصص با آگاهی از وضع بیمار، برای او دارو و انواع مکمل ها را تجویز می کند که از میان مکمل ها، ویتامین 6 Bو B12 و داروهای ضدتهوع می توانند مؤثر باشند ولی هرگز بدون نظر پزشک اقدام به مصرف این داروها نکنید چرا که استفاده بالاتر از حد نیاز ویتامین 6 Bممکن است باعث بی حسی و آسیب عصبی شود که برای رشد جنین مضر است.

در صورت تداوم تهوع و استفراغ و کم شدن آب بدن، به بیمار مایعات وریدی، سرم و داروهای ضد تهوع و انواع ویتامین ها و الکترولیت های مورد نیاز بدن تزریق می شود.

بهتر است برای بهبود شرایط در این دوران، سبک تغذیه و زمان آن را کمی تغییر دهید. از خوردن مواد غذایی یا هر گونه بویی که ویار شما را تشدید می کند، دوری کنید.

طب سوزنی در برخی موارد می تواند علائم را کاهش دهد. ادامه یافتن حالت تهوع و استفراغ و نبود تمایل به خوردن بسیاری از مواد غذایی، علاوه بر کم آبی بدن می تواند زنان باردار را با سوءتغذیه مواجه کند.

بررسی ها نشان می دهد انواع گوشت قرمز و سفید می تواند یکی از عوامل بروز ویار حاملگی باشد و نتایج به دست آمده حاکی است در نقاطی که ویار حاملگی شیوع کمتری دارد، خوراک افراد را بیشتر غلات تشکیل می دهد و گوشت قرمز و سفید طرفداران کمتری دارد.

علاوه بر این، حالت تهوع و استفراغ حاملگی که ما آن را به عنوان ویار حاملگی می شناسیم، صحت ترشح هورمون های بارداری را تصدیق می کند و از طرفی، در زنان بارداری که دچار این علائم می شوند، آمار سقط جنین بسیار پایین تر از زنانی است که ویار حاملگی را تجربه نمی کنند ولی از یاد نبرید که گاهی زنان بارداری هم هستند که با نداشتن این علائم، فرزندان سالمی به دنیا می آورند.

در صورتی که شما هم در نزدیکی خود زن بارداری را می شناسید که از این علائم رنج می برد، نگرانی را کنار بگذارید و برای بهبود وضع او، با یک پزشک مشورت کنید تا پس از بررسی های لازم، درمان مناسبی برای او در نظر بگیرد.

شما نیز در مراحل درمانی به فرد مورد نظر کمک کنید و وی را از خوردن چنین موادی منع کنید تا از عوارض جانبی احتمالی که ذکر کردیم، دور بماند.

البته علاوه بر درمان هایی که توسط پزشک تجویز می شود، با رعایت برخی مسائل می توانید به این افراد کمک کنید تا دوران بارداری خود را با سلامت کامل و به دور از هر مشقتی پشت سر بگذارند. اگر به عنوان یک زن باردار با علائم ذکر شده مواجه هستید، این موارد را به خاطر بسپارید و اجرا کنید:

ـ از خوردن خوراکی های شور خودداری کنید. غذاهای چرب را به دلیل دیر هضم بودن تا حد امکان از رژیم غذایی خود حذف کنید و به خاطر داشته باشید مصرف زنجبیل تاثیر بسزایی در کاهش این علائم دارد.

ـ بهترین مواد غذایی انتخابی برای زنان باردار غذاهای سرشار از کربوهیدرات، کم چربی و زود هضم است. نان تست، سیب زمینی پخته، دسرهای ژلاتینی از جمله کربوهیدرات هایی است که در این دوران می تواند شرایط زنان باردار را بهبود بخشد. غذاهای حاوی نمک و زنجبیل نیز می تواند مؤثر باشد ولی به خاطر داشته باشید تا جایی که می توانید از مصرف غذاهای چرب، پرادویه و شور پرهیز کنید.

ـ سعی کنید در طول روز حجم غذای مصرفی خود را کاهش داده و در عوض دفعات غذا خوردن را افزایش دهید و به عبارتی، تعداد وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتر بهترین روش تغذیه برای زنان باردار به شمار می رود. خالی ماندن معده احتمال حالت تهوع را افزایش می دهد.

ـ قبل از خوابیدن برای کاهش نوسانات قند خون که باعث حالت تهوع می شود، کربوهیدرات ها را به همراه پروتئین ها مصرف کنید.

ـ مصرف شیرینی جات در خانم های باردار، تهوع و استفراغ را کاهش می دهد.

ـ پزشکان توصیه می کنند زنان باردار بلافاصه بعد از بیدارشدن از خواب، قطعه ای بیسکویت یا نان تست مصرف کنند.

ـ در طول روز خوردن مایعات را فراموش نکنید ولی به خاطر داشته باشید که برای کاهش حالت تهوع و استفراغ، مایعات را بین وعده های غذایی مصرف کنید نه مابین غذا.

ـ از خوردن غذاهایی که در شما ایجاد حالت تهوع و استفراغ می کنند، خودداری کنید. مصرف پیاز، سیر و کلم حاوی مواد گوگردی معده و روده را تحریک می کند.

ـ زمانی که در منزل هستید، سعی کنید با باز گذاشتن پنجره ها از هوای تازه بیرون استفاده کنید.

ـ قرص های گلوکز، فروکتوز و فسفوریک با کاهش انقباضات ماهیچه ای دیواره معده و روده ها، احتمال تهوع و استفراغ را به حداقل می رساند.

با تمام این حرف ها پزشکان معتقدند زنانی که در زمان اقدام به بارداری و در ماه های اول حاملگی و حتی پیش از حاملگی اقدام به مصرف مولتی ویتامین ها می کنند، به نسبت دیگر زنان باردار دوران بی دردسرتری را پشت سر گذاشته و کمتر دچار ویارهای حاملگی می شوند. مصرف اسید فولیک به عنوان یک ویتامین مکمل به جلوگیری از بروز نقص در تشکیل لوله عصبی جنین کمک شایانی می کند.

Let’s block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *