ابعاد پرابهت بدنه شاسی بلند لوکس لندروور و پیشرانه حجیم آن که از فلسفه «هر چه بزرگتر، بهتر» پیروی مینماید، تا همین اواخر به عنوان دشمن درجه یک مفهوم کوچکسازی به شمار میرفتند.
بسیاری از پیشرانه های بکار رفته در انواع رنجروور، از نوع دیزلی بودهاند و اولین مدل بنزینی که از یک پیشرانه V-8 در زیر درب کاپوت خود استفاده نکرد، مربوط به سال ۲۰۱۲ بود. اما اینک پیشرانه 3لیتری V-6 سوپرشارژ که خود جایگزین گزینه V-8 شده، حتی قرار است همراه یک پیشرانه کوچکتر در خط تولید رنجروور حاضر شود.
نسخه P400e علی رغم برخورداری از ظاهری عضلانی به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی توربوشارژ به حجم دولیتر و با توان خروجی ۲۹۶ از بخار مجهز شده است.
این پیشرانه در تعامل با یک موتور الکتریکی ۱۱۴ اسب بخاری قرار داشته و نیروی حاصل توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به سمت چرخها روانه خواهد شد. توان ترکیبی ۳۹۸ اسب بخار حاصل از این مجموعه، نسبت به توان خروجی هر یک از دو پیشرانه V-6 بیشتر بوده اما هنوز هم نسبت به توانایی ۵۱۸ تا ۵۵۷ اسب بخار موتورهای سوپرشارژ V-8، دچار کمبود است.
همچنین میزان دامنه حرکتی که رنجروور p400e تنها از طریق انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری ۱۳.۱ کیلووات ساعت لیتیوم-یون خود، قادر به طی آن است برابر 50 کیلومتر اعلام شده است. میزان مصرف سوخت این خودرو در آزمون EUDC به گونهای متناقض، معادل 2.8 لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که در عمل غیر محتمل است.
در دنیای واقعی و بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی کامپیوتر سفری خودرو، میتوان میزان مصرف سوخت رنجروور P400e را در حدود 11.7 واحد دانست. به منظور شارژ مجدد باتری این خودرو بایستی فلپ تعبیه شده در قسمت جلوپنجره را باز نموده تا به پورت شارژ دست پیدا کنید. براساس اظهارات شرکت سازنده، در یک اتصال سطح2 با جریان ۳۲ آمپر، حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه برای شارژ باتری زمان نیاز است. اما این زمان در اتصال به برق 120ولت استاندارد، در حدود ۱۴ ساعت به طول خواهد انجامید.
باتری بزرگ موجب افزایش قابل توجه وزن این خودرو شده است. وزن خالص P400e در حدود 2585 کیلوگرم اعلام شده است. این رقم در قیاس با اوزان نسخههای V-6 و V-۸ به قدرت ۵۱۸ اسب بخار و مدل ۵۷۷ اسب بخاری هشت سیلندر، به ترتیب در حدود 253 و 126 و 12 کیلوگرم سنگینتر است.
در سرعت های پایینتر توان خروجی پیشرانه بنزینی و الکتریکی به طور موثر با یکدیگر ترکیب میشود تا اثر افزایش وزن خودرو را تا حد زیادی پوشش داده و شتاب صفر تا ۹۶ این خودرو را به حدود ۶.۴ ثانیه برسانند.
با وجود آنکه از میزان چابکی خودرو در سرعتهای بالای ۱۰۰ کیلومتربرساعت کاسته میشود، اما به طور کلی P400e هنوز هم به اندازه کافی سریع است.
از طریق فشردن یک دکمه تعبیه شده در کنسول مرکزی میتوان حالت EV را که در آن تنها از نیروی الکتریسیته برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده میشود، انتخاب نمود. این حالت حداکثر تا سرعت 137 کیلومتربرساعت عملکرد داشته و هرگونه اعمال فشار غیر متعارف بر پدال گاز موجب بیدار شدن پیشرانه احتراق داخلی خواهد شد.
همچنین یک حالت save هم وجود دارد که در آن شارژ باتری برای استفادههای آتی ذخیره شده و از طریق زیر منوهای سیستم اطلاعات سرگرمی قابل دستیابی است. در ضمن اگر یک مقصد خاص را در سامانه ناوبری تعیین کرده باشید، P400e تلاش میکند تا با هوشمندی هرچه تمامتر از شارژ باتری استفاده نماید.
خوشبختانه تواناییهای آفرود P400e کم از سایر مدلهای رنجروور ندارد. این خودرو قابلیت حرکت در آبی به عمق 90 سانتیمتر را داشته و از سیستم تعلیق فنری-بادی برخوردار است. انتقال نیروی موتور الکتریکی به وسیله گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF بهگونهای است که مشابه سامانههای کمکی تقویت کشش مکانیکی-الکترونیکی به کار رفته در مدلهای غیرهیبریدی رنجروور عمل مینمایند. در سرعتهای بسیار پایین، گشتاور لحظهای موتور الکتریکی موجب کنترل بهتر خودرو شده و آن را مناسب عبور از مسیرهای صخرهای مینماید.
حین حرکت در بزرگراه، نرمی سیستم تعلیق بسیار لذتبخش است. هرچه سرعت افزایش مییابد اثرات وزن اضافه خودرو نیز بیشتر نمایان میشود. هنگام حرکت با سرعتهای استاندارد شهری و در لحظات عبور از روی سطوح ناصاف، کیفیت سواری خودرو با وجود رینگهای 21 اینچی، کاملا شاخص و مناسب به نظر میرسد.
البته هنگام عبور از پیچ، بدنه خودرو به حد قابل توجهی به سمت بیرون متمایل میشود و میزان چسبندگی نهایی خودرو هم نسبتا کم است.
دقت سیستم فرمان در حد مناسب ارزیابی میشود و دید به بیرون کابین نیز وضعیت مشابهی دارد.
ترمزهای احیایی نسبت به آنچه در سایر خودروهای هیبریدی و برقی مشاهده کردهایم، کمتر حالت تهاجمی داشته و در سرعتهای پایینتر، نیروی آنها با ترمزهای اصطکاکی-هیدرولیکی ترکیب میشود.
رنجروور P400e اینک از یک جلوپنجره باریکتر برخوردار شده و به طور استاندارد از چراغ های جلوی LED بهره میبرد. همچنین در بازار اروپا به همراه نوربالای لیزری عرضه میشود. داخل کابین این خودرو نیز به صورت جزئی مورد بازنگری واقع شده و به همراه سیستم اطلاعات سرگرمی InControl Touch Pro جگوارلندروور دو نمایشگره ارائه شده است. البته دقت و سرعت سیستم اطلاعات سرگرمی مذکور در مقایسه با بسیاری از رقبا در سطح پایینتری قرار دارد.
در انگلستان، P400e حدود 20درصد از فروش کل رنجروور را به لطف معافیتهای مالیاتی به خود اختصاص داده و انتظار میرود عرضه آن از اواخر سال ۲۰۱۸ به عنوان مدل ۲۰۱۹ در ایالات متحده آغاز شود.
بهای این خودرو از 96,145 دلار آغاز میشود که نسبت به ارزان ترین نسخه V-8 حدود 9700 دلار ارزانتر است.
در پایان شایان ذکر است که اگرچه به عنوان یک شاسی بلند لوکس پلاگین هیبرید، رنجروور P400e در سطوح بالای این سگمنت جای گرفته اما انتخاب اول ما نخواهد بود و میتوان گزینههای دیگر را نیز مد نظر قرار داد.
منبع: caranddriver